„Miután az egy évvel ezelőtti országgyűlési választások első fordulójában a Fidesz-KDNP kivételes felhatalmazást nyert és a második forduló tétje az alkotmányozó többség lett” … Ebből arra gondolhat a jámbor állampolgár, hogy a Fidesz-KDNP azzal kampányolt a második forduló előtt: szavazzatok ránk, mert derék nemzeti Alkotmány fogunk alkotni.
A Fidesz népszerűsége továbbra is növekszik a Nézőpontnál (Mráztól éppen kérdeznek)
Nem volt olyan régen, emlékszünk rá: egy szóval sem említették. Az előbbi mondat tehát egy ügyes politikusi fordulat, hogyan magyarázzunk bele egy eredménybe olyat, amiről akkor gondosan nem ejtettünk szót.
Politikusként ügyes. Egy szakmai intézettől azonban súlyos. Pedig ez a kezdőmondata a honlapra kitett összefoglalónak.
Az elkövető ismét a Nézőpont Intézet, amelynek Fidesz-kötődése egyértelmű, tavaly közzétettük, hogy miként kampányol Mráz Ágoston Sámuel,
az intézet igazgatója egy „polgári körös” fórumon a Fidesz mellett. Ennek ellenére Magyarországon komoly közvélemény-kutató intézet hírében áll, és a fél hazai sajtó azonnal közli az eredményeit, mintha az a közvéleményt tükrözné.
„Aki farkast kiált”
Ez a kezdő címe az összefoglalónak, ami őszintén mutatja, hogy itt politikai vitairatról van szó. Nem is csalódunk. Már a második bekezdés igazi harci sikerekről számol be:
„A >>megújulás hónapjainak<< forgatókönyve már pár nappal az ismertetése után kétségkívül népszerű: tízből három megkérdezett önállóan meg tudta nevezni a reformtervet.”
Ne akadunk föl azon, hogy az ismertség összekeverése a népszerűséggel önmagában is súlyos hiba. Sokkal érdekesebb, mit tud mutatni a közvélemény-kutató intézet, ami szakmainak hat. „Reformok” címszó alatt találunk is olyan megállapítást, hogy „a válaszadók 68 százaléka szerint a magyarok indokolatlanul sok gyógyszert fogyasztanak”.
Itt azért érdemes elgondolkodni. Mi itt a reform, és annak a támogatása? A gyógyszertfogyasztás ügyében a legfőbb intézkedés – már amiről tudni lehet, mert a Széll-terv egyelőre csak határidőkből áll – hogy a kormányzat egyharmadával (!) csökkenteni akarja a gyógyszerkasszát. De az Intézet láthatóan nem az intézkedésről kérdezte meg az embereket. Pedig „Reform” címszó után a reform-lépésekről kellene szót ejteni, ha még van értelmük a magyar szavaknak.
Ennél is meglepőbb a kutatás másik része, amely a pártok támogatottságát mérte. A napokban jelent meg a Tárki fölmérése, amely szerint a Fidesz fölényesen vezet de szimpatizánsainak köre egyharmaddal csökkent decembertől márciusig. Hasonló fölényt és egyúttal erős csökkenést mutat az Ipsos friss kutatása, de ugyanez a trend másoknál is.
A Nézőpontnak sikerült egyedülálló eredményre jutnia. A Fidesz támogatottsága november–március között nőtt (!) mind az összes megkérdezett, mint a pártválasztók között.
Az Széll-tervnél értjük, a technikát: egyszerűen a problémára kérdeztek, ami naná, létezik; és nem a tervezett intézkedésre. Itt azonban nem láthatjuk a kérdezési módszert, ugyanis az Intézet nem tette közzé, miként tette föl a kérdéseket.
A honlapon található összefoglaló végén van ugyan egy kis szöveg „A kutatásról”, de az csak a szokásos technikai adatokat írja le. Majd alatta olvasható: „Ehhez az oldalhoz nem lehet hozzászólni.”
A meglepetéstől egy időre mi is úgy éreztük, hogy ehhez nem lehet hozzászólni. De ha a rendszer adna módot rá, akkor megtudakolnánk, mit is kérdezett konkrétan a Nézőpont a fölmérés során.
Meg javasolnánk, amit közel tíz éve egy hasonló vitában Kolosy Tamás vetett föl: „Floppykat az asztalra”, lássuk a tényleges számokat.
Best of Nézőpont
A Fidesz pártalapítványtól milliókhoz jutó Intézet korábbi húzásai:
Mond másként a kérdést és tedd fel 22,5 főnek
Mérjél többszörös nézettséget
Kreatív rangsor: sorold előre Schmittet, harmadállású képviselőt
"Nehogy keveredjen az elemző és a tanácsadó funkció" - a nyilvánosság előtt
Zsonglőrködj az abszolút számokkal!
Trükközz a jelölt ismertségével!
Utolsó kommentek