Hírek és kommentárjaink

Goldenblog-díj

goldenblog_szeles_1.png

Csatlakozz a Facebook-on

Utolsó kommentek

Hírmátrix

Stadiont buktunk a sikeres kötvény-kibocsátással

2013.02.13. 21:41 - Fidelio

Tegnap megvolt a nagy kötvény-kibocsátás, amiről nemrég Matolcsy azt mesélte, hogy az nem is hitel. Sikeres volt, meg is ünnepelte a kormányzati sajtó. Ezért csak 17 milliárd forintot bukunk rajta – évente.

A kormány tovább növeli az eladósodást – mondhatnánk Szijjártó stílusában. Persze ez butaság, csak szeretnénk jelezni, milyen könnyű Szijjártó-ságokat mondani.
Hiszen tudjuk, hogy a kormány az újabb hitelt alapvetően lejárt, visszafizetett hitelek helyett vette föl most.

A rend kedvéért megemlítjük, hogy ilyen Szijjártó-Selmeczi szintű ostobaságra Matolcsy is képes volt, amikor három hete lényegében azt mondta, hogy a kötvény-kibocsátás nem hitel. Ilyenért a Közgázon az első évben meg kellett volna buktatni, de már késő – a Kádár-rendszer felsőoktatásának ezt a hibáját már nem lehet helyrehozni.

Matolcsy_allamkotveny_nem_hitel.jpg
Viszont az Orbán-kormány megmutatja, hogy akkor is lehet növelni a kamatterheket, ha az adósság lényegében nem nő. A módszer egyszerű: az IMF helyett a pénzpiacokról veszünk föl hitelt. Ezt csak 2-3%-kal magasabb kamaton tudjuk megtenni, hiszen emlékszünk: 2011 végén bóvli kategóriába sorolták az államkötvényeinket.

Matolcsy január végén el is büszkélkedett azzal, hogy lejárat előtt törlesztettük az IMF-hitelt, ami egyébként rendben is van. De most mindjárt fölvettük helyette ezt a másikat: nagyobb kamattal. Ezért nem volt érdemes sietni, Gyuri.

Mivel Matolcsy nemcsak a tíz-húsz-harminc éves tervezésnek a gazdája, hanem elvileg a költségvetésért is felel, segítünk neki kiszámolni, mit jelent ez: évi 17 milliárd forint többlet-kiadást. (Akit érdekel, a számítást lent megnézheti.) 

Ebből a 17 milliárdból meg lehet építeni mondjuk a debreceni stadiont a régi helyett, meg még azt a kis felcsúti stadion is. A dolognak van még egy szépséghibája. A 17 milliárdos többletkiadás mellett fognak megépülni a stadionok. Amire igen nagy szükség van, ahogy azt a szurkoló ’ultrák’ képviselője (civilben: Fidesz-képviselőjelölt) a héten olyan szépen elmagyarázta a diákoknak.Kamat_2013_02.jpgÖsszehasonlításul: néhány fejlődő ország kamatfelára (forrás: Concorde)  

Végül nézzük a dolgot távlatosan. A hitelt öt, illetve tíz évre vettük föl, a magasabb kamatokat ennyi ideig kell fizetni. Ez 150 milliárd (számítás lent).

Mondhatnánk, hogy ezt a következő kormányok fogják kifizetni, de ennyire ne szaladjunk előre. Lehet, hogy maradnak Orbánék, és ezeket a többlet-terheket maga Matolcsy fogja beleírni a költségvetésbe.

Inkább emlékezzünk arra, hogy volt olyan választási ígéret is, hogy lesz itt támogatva a lakásfelújítás, szigetelés (kisebb rezsiköltség, ugye). Nos, ennyi pénzből meg lehetne támogatni 2-300 ezer lakás felújítását. Lehetett volna.

 

 

Így bukunk évente egy-két stadionnyi pénz, a számítás:
Fölvettünk 1,25 Mrd USD-t 4,2%-on (ötéves, tényleges hozam). Ez évente 21,25 millió USD többlet-kamat a 2,5%-is IMF-hitelhez képest.
Fölvettünk még 2 Mrd USD-t 5,43%-on (tízéves, tényleges hozam). Ez évente 58,6 millió USD többlet-kiadás.
Ez együtt 79,85 millió USD, vagyis 17,25 Mrd Ft többlet-kiadás évente.

A lejárat ideje alatt: az ötéves kötvény 106 millió USD; a tízéves 586 millió USD; együtt 692 millió USD. Tehát mai árfolyamon összesen 150 Mrd forintot fizetünk pluszban.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Fideszfigyelő-csoportjához a Facebook-on.

86 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://fideszfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr705079296

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

magyar ember teli szájjal 2013.02.14. 15:11:09

Stadiont biztosan nem buktunk. Kórházat, egyetemet, azt inkább.

Stabilo 2013.02.14. 15:22:04

A poszt egy nagyon nagy butaság.
Ha csak a kamat mértéke lenne a különbség, akkor melyik ország lenne olyan hülye, hogy nem az IMF-től venne fel hitelt?
Ha ez igaz lenne, akkor miért igyekszik általában minden ország azonnal cáfolni az a hírt, hogy IMF hitelt vesz fel?
Az igazság az, hogy pont ezzel a buta populista szöveggel szokták eladni az IMF hitelt a kormányok a népnek. Mert, hogy olcsóbb...
Nem olcsóbb.
A piac azonnal beárazza azt az országot amelyik IMF hitelmegállapodást köt. (Pl.: rontják adott ország befektetési kockázatát)
Ezenfelül gyakorlatilag megszabja, hogy mit és hogyan lehet csinálni, ami az esetek döntő többségében sajnos nem igazán szokott jól elsülni. (jó példa erre Görögország, de számtalan van a régebbi időszakból is)

Stabilo 2013.02.14. 15:30:27

"Ez együtt 79,85 millió USD, vagyis 17,25 Mrd Ft többlet-kiadás évente."

Maga a számolás is rossz, de akkor:

Banki különadó 2012: kb. 200 milliárd forint! + energiaszektor különadó + telekomunikációs adó...

Mennyi lehet, évi 3-400 milliárd forint? Az IMF hitel alapja ezek törlése...

Érthető?

Melchi Zadok 2013.02.14. 15:37:00

@Stabilo: atyaúristen....

a többiekhez.
amíg ilyen született idióták vannak, orbán joggal érezheti biztonságban magát....

buday008 2013.02.14. 15:42:28

Leszarom ha stadiont buktunk, Csak ne a Fradiét. A többiért nem kár.

Melchi Zadok 2013.02.14. 15:42:51

@Stabilo: mondd már meg bucikám az IMF hitel nélküli magyarországot hogyan árazták be a hitelminősítők, he? háromszoros bóvli hosszútávon?
ennyi előnye már biztosan volt igaz?

igen, megszabja, hogy mit és hogyan lehet csinálni, például előírja, hogy kiszámítható, fenntartható és értelmes gazdaságpolitikát kell alkalmazni, az meg köztudottan nem matolcsy kompatibilis dolog.

a szakadékban vagyunk a hülye unortodox baromságtól, masszív recesszióban vagyunk, a béka segge alatt az ipar, a befektetések, de nekünk az IMF ne pofázzon...

ne haragudj, nem akarlak én bántani, de tényleg nincs rá jobb leírás, egy megvezetett szektatudatú idióta vagy baszod.

buday008 2013.02.14. 15:53:59

bóvli kategória annyit tesz hogy: RAKÁS SZAR , NE VIDD ODA TE BAROM...hátha így értik

M_R 2013.02.14. 16:00:14

@Stabilo: Édes faxom... Az ilyen magadfajta retardált barmok menetelnek bayerzsóti mögött a birkameneteken...

collateral collector (törölt) 2013.02.14. 16:00:57

felháborító, a spekulánsok zsebét tömi a kormány a pénzemből. dollárhitel bazmeg, az ugyanolyan lejáratú amerikai államkötvény felett 330 bázisponttal, mi?! hát persze, hogy nagy az érdeklődés, most sokat lehet rajtunk kaszálni.

és miért nem IMF? mert az IMF picit jobban belenézne a könyvekbe, és beszólna viktornak, hogy ne lopjon annyit.

azért fizet többet a mi pénzünkből a spekulánsoknak, hogy többet tudjon lopni tőlünk is! de persze amíg ezért itthon még meg is tapsolják, addig nyugodtan teszi.

és amíg a fidesz teljesen eladósítja a hazánkat, közben a magyar gazdaságot is zuhanórepülés-módba tették:

www.portfolio.hu/gazdasag/magyarorszag_esett_legnagyobbat_az_ev_vegen.179752.html?utm_source=index_main&utm_medium=portfolio_box&utm_campaign=portfoliobox

de a stadion, az kurva fontos.

Zabaalint (törölt) 2013.02.14. 16:06:19

@Stabilo:
Az alternatív Fidesz valóságban lehet hogy úgy van ahogy mondod, de az igazi valóságban pont fordítva működik, ha a kormány számára elérhető egy IMF által nyújtott hitelkeret, akkor az Államkincstár megteheti, hogy a piacon is jóval alacsonyabb kamattal bocsát ki kötvényt, mivel ha a piac nem ad ennyiért, akkor az IMF-es hitelkerethez nyúl, ezzel csökkentheti a hozamokat.

Doctor Klauße 2013.02.14. 16:09:03

@melchi zadok: meg előírná pl. az ingatlanadót, vagyonadót, bankadó kivezetését meg hasonló megszorításokat, mint romániában...

Meg lehet nézni a románoknál, felvették a jajjdesukár IMF hitel,t következő hónapban 10%-os rezsiemelés, bérbefagyasztás, ez kell neked?
Vagy zavar a bankadó? tán bankár kend?

Zabaalint (törölt) 2013.02.14. 16:15:03

@Doctor Klauße:
Nyugodj meg, az ingatlan adót már bevezették más néven a helyi Fideszes önkormányzatok.

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2013.02.14. 16:16:06

Az előbbi visszafizetés csak technikai dolog volt mivel csak 1.5-2 hónappal korábban fizettük vissza. (Bár az is kiadhat 1-2 milliárd Ft kamatkülönbözetet) De hát a marketing sokba kerül.

Doctor Klauße 2013.02.14. 16:16:24

@Zabaalint: Igen? Mi biztos kivételek vagyunk, errefelé

Doctor Klauße 2013.02.14. 16:19:18

@Zabaalint: Ráadásul, akkor még pluszba menne a központi ingatlanadó, ami sacperkábé 10 millió fölötti ingatlanokra vetnének ki évente

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2013.02.14. 16:19:54

Nem mellesleg korábban mindenki török kártyának nevezte azt a taktikát hogy addig, addig húzták az IMF hiteltárgyalást míg már nem volt rá szükség és a piacokról is finanszírozni tudták az országot. Erre mondták azt hogy ezt nem lehet még egyszer eljátszani. Pedig de, nekünk sikerült (nem volt olcsó), így mostantól megismeri a világ az igazi magyar kártyát :)

csárli hárper 2013.02.14. 16:22:25

@Doctor Klauße: az imf nélkül is van ingatlanadó, újbeszélül más a neve de fizetjük és nem keveset...és a "ne az emberekkel fizettessék meg" már rég megdőlt, mindent mi fizetünk, még a nagy hanggal bevezetett rezsicsökkentést is.

Stabilo 2013.02.14. 16:28:10

Tetszik ez az indulat :)
Értem én, tehát Orbán maga az ördög, aki szánt szándékkal tolja az országot a szakadékba, hogy azt végre vagy a zsidók vagy az űrlények kezére játssza...

Tiszta logika, mindig ez segítette a magyart.

Csak akkor tényleg nem értem, hogy miért hezitál minden ország az IMF hitelfelvétel előtt hónapokig...?
Mindenki hülye?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.02.14. 16:29:04

@Stabilo: "Ha ez igaz lenne, akkor miért igyekszik általában minden ország azonnal cáfolni az a hírt, hogy IMF hitelt vesz fel?"

Az IMF nem ad mindenkinek hitelt, hanem csak annak, aki csődben van és mástól nem kap hitelt. Szóval akit hírbe hoznak az IMF hitellel, az csődközelben van, ezért cáfolja mindenki.

Trompf · http://trompf.blog.hu 2013.02.14. 16:29:35

Tudtommal az MSZP-nek 5-6%-os kamattal adták, plussz 0.25% készenléti kamat.

Most a Fidesz a piacról vesz fel kedvezőbb hitelt, mint az MSZP 2009-ben az IMF-től.

www.gazdasagiradio.hu/cikk/7333/

Az IMF, az Európai Unió és a Világbank által összeállított 20 milliárd euró összegű hitelkeretet 2010. március végéig hívhatja le a kormány, a készenléti díj évi 0,25 százalék, kamata 5-6 százalék, a visszafizetés futamideje 3-5 év

Stabilo 2013.02.14. 16:32:05

@melchi zadok: @Távmunkás: "Az IMF nem ad mindenkinek hitelt, hanem csak annak, aki csődben van és mástól nem kap hitelt. Szóval akit hírbe hoznak az IMF hitellel, az csődközelben van, ezért cáfolja mindenki."

Jé! Olyan is van itt aki gondolkodik...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.02.14. 16:33:03

@Doctor Klauße: Már korábban is többször leírtam, hogy a románok nem az IMF ajánlásait hajtották végre, hanem maguktól kitaláltak egy csomó mindent. A felülvizsgálatnál kaptak is fejmosást, mert nem megszorításokról volt szó, hanem piaci liberalizációról, cégalapítás megkönnyítéséről, hatósági árak eltörléséről, privatizációról...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.02.14. 16:36:11

@Doctor Klauße: Budapest kerületeinek többsége és a legtöbb vidéki nagyváros is vezetett be kommunális adót, amit a lakás/ház alapterülete után fizetnek a magánszemélyek is.

Stabilo 2013.02.14. 16:37:31

@melchi zadok: "mondd már meg bucikám az IMF hitel nélküli magyarországot hogyan árazták be a hitelminősítők, he? háromszoros bóvli hosszútávon?
ennyi előnye már biztosan volt igaz?"

megjegyzem "Bucikám", hogy az eddigi legrosszabb minősítésünk akkor volt amikor egyébként már a Fidesz volt hatalmon, de még volt pénz a lehívható (előző ciklusban felvett IMF hitel) IMF hitelkeretünkből...
magyarán volt IMF pénz mögöttünk még...

Érzed a logikai bukfencet a mondandódban "Bucikám"? :)

csizsikpizsik _jobbulást Tito, Pique takarodj! 2013.02.14. 16:40:49

Aljas, liberálbolsi csúsztatás hogy 17 milliárdot bukunk, tuggyukkik terjesztik az ilyeneket. Ez a 17 milliárd az unortodox siker ára és kinek ne érne meg ennyit ugyebár. Stadion meg lesz, elvégre a Loki adót fizet és aki adót fizet annak jár a stadion. Alanyi jogon na...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.02.14. 16:40:56

@Trompf: Az IMF-hitel változó kamatozású, jelenleg 3% körüli a kamat. Ne a 2008-as kondíciókat hasonlítsd össze a maiakkal.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.02.14. 16:42:54

@Stabilo: Mikor is volt szerinted a bóvliba leminősítés? Mert szerintem 2011 végén, amikor már rég kirakta a kormány az IMF-et...

Trompf · http://trompf.blog.hu 2013.02.14. 16:44:36

@Távmunkás:
Tudtommal az IMF minden országnak egyedi feltételeket ad.
Az MSZP-nek akkor az 5-6%-os kamatot, és a 0.25% készenlétet sikerült a híres IMF-től kiharcolni.

Ettől a mostani piaci hitel is jóval jobb.
És ahogy tudom a kamatok tovább csökkenhetnek, így hamarosan ettől is olcsóbban juthatunk a piacról hitelhez.

Stabilo 2013.02.14. 16:45:15

@Zabaalint: "Az alternatív Fidesz valóságban lehet hogy úgy van ahogy mondod, de az igazi valóságban pont fordítva működik, ha a kormány számára elérhető egy IMF által nyújtott hitelkeret, akkor az Államkincstár megteheti, hogy a piacon is jóval alacsonyabb kamattal bocsát ki kötvényt, mivel ha a piac nem ad ennyiért, akkor az IMF-es hitelkerethez nyúl, ezzel csökkentheti a hozamokat."

Ez így logikusnak tűnik, azonban az IMF rossz tanácsadó. A legnagyobb baja a szervezetnek (erről már maguk is beszélnek), hogy adott ország problémáját gyakran csakis gazdaságilag kezelik, ami általában mindig elégedetlenséget és az aktuális kormányzó párt bukását okozza. Ezért mára már az IMF nem is nagyon köt a ciklusát lassan kitöltő kormányzó párttal egyességet.
A gond az, hogy gyakran tényleg nagyobb a kár mint amennyit az IMF pénz megold. Természetesen van az helyzet mikor nincs választás és szinte feltétel nélkül kell az IMF pénz (ilyen volt az amikor az előző kormány azonnal pénzt kért). De a kormányok többsége megpróbálja kerülni a megegyezést.

Doctor Klauße 2013.02.14. 16:45:35

@csárli hárper: ha mondjuk emelkedne a nettó fizetésed az a piros szemüvegen keresztül nézve azt jelenti, hogy te fizeted meg az árát, szóval nem csökken, értem

és ezt mondtam, ezeken az "ingatlanadókon" kívül jött volna még pluszba a központi, ha az IMF-el seftelünk..

Doctor Klauße 2013.02.14. 16:47:19

@Távmunkás: nem megszorítások, aham
piaci liberalizáció, szóval megágyaztak volna a külföldi tőkeszivattyúnak és a korrupciónak?

Stabilo 2013.02.14. 16:57:46

@Távmunkás: És ekkor még volt lehívható keretünk a számlán, nem is kevés...

Én nem azt mondom, hogy feltétlenül jó döntés volt, nem megegyezni az IMF-el.
De amikor valakinek a fő érve az IMF mellett a 2%-os kamatkülönbség, az nekem az "akciós 0%-os áruhitel" kategória...

Persze megértem, hogy sokkal könnyebb elsőre hülyézni valakit, vagy valakiket, mintsem logikusan belegondolni, hogy ez vajon tényleg ennyire egyszerű?
Persze az is lehet, hogy valójában mi a tízmillió pénzügyminiszter országa vagyunk...és csak én nem látom ezeket ennyire át... :)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.02.14. 16:59:52

@Trompf: Az MSZP 2008-ban változó kamatozású hitelt kapott, ami 2008-ban 5-6% volt, manapság már jóval alacsonyabb kamatozású. Az alacsonyabb kamat persze nem az ó érdemük, hanem így változott a világgazdasági helyzet.

"A hitel változó kamatozású, a kamatot az SDR-kosárban szereplő devizák rövid lejáratú állampapírhozama, valamint a hiteltartozás mértékétől és időtartamától függő felár határozza meg."
www.mnb.hu/A_jegybank/eu/hitelmegallapodas

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.02.14. 17:08:54

@Stabilo: Az IMF-hitelnél nem a kamatkülönbség a fontos, hanem az, hogy mit várnak el érte, hogyan lehet velük megegyezni. Általában az IMF-hitel vagy államcsőd az alternatíva, csak az utóbbi években kezdtek el készenléti hitelt osztogatni...

Az IMF általában azt kéri, hogy a kormány mutasson egy tervet, hogyan fogja az ország problémáit megoldani és hogyan fogja az egyensúlyt hosszú távon fenntartani. Ehhez persze adnak is ötleteket, amik nem kötelezőek, viszont a hosszú távú egyensúly kötelező. Végül a kormány által leírt terv lesz az IMF követelése a hitelért cserébe.

A jelenlegi kormány azért nem tudott az IMF-fel megegyezni, mert a hosszútávú stabilitás helyett még azt sem sikerült tisztázni, hogy mi történt az előző években, mekkora volt a gazdaság visszaesése, mit kellene a pénznyelő egészségügyben/közösségi közlekedésben változtatni, hol a magánnyugdíjpénztári pénz, stb...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.02.14. 17:11:54

@Stabilo: A lehívható keret egyébként 2010 októberéig tartott, szóval nem volt semmilyen IMF-keretünk 2011 novemberében.

Matróz Kommandó 2013.02.14. 17:23:55

@Távmunkás: Tehát az akkori magasabb IMF kamat jóval előnyösebb volt számunkra mint most az alacsonyabb piaci.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.02.14. 17:38:00

@Matróz Kommandó: Nem. Azt mondom, hogy az akkori magas kamatozású hitel kamata változó. Az IMF-hitel kamata időközben csökkent, ugyanúgy, mint a picai kamat. Vagyis mindvégig kisebb volt, mint a piaci kamat, de mindkettő folyamatosan csökkent.

Zabaalint (törölt) 2013.02.14. 17:41:20

@Doctor Klauße:
Pl. Pécsen és Sopronban is ott figyeltek a plakátok, hogy a gonosz IMF ingatlanadót vezetne be, holott ezt már más néven már megtette a helyi önkormányzat, Sopronban nem tudom, de a pécsi ingatlanadó 300 Ft / négyzetméter a lakásokra, házakra. Ja, és ezt azért tehették meg, mert a kedvenceid központilag írták elő, hogy ilyet bevezethetnek az önkormányzatok, annyi hogy maximumot adtak még meg.

Zabaalint (törölt) 2013.02.14. 17:44:15

@Doctor Klauße:
A helyi ingatlanadót nem írta elő az IMF...

Mellesleg az országos ingatlanadó értékhatárhoz kötött, pl. 30 millió fölötti ingatlanokra lenne, az ilyen helyi okosságok nem ismernek alsó értékhatárt, így aztán voltak errefelé bontások is emiatt.

2013.02.14. 17:46:22

@Trompf:

Nézz utána pontosabban, hogy ad hitelt az IMF, mert ez így félrevezető.
A kamat is!

2013.02.14. 17:52:33

@Távmunkás:

"Az IMF nem ad mindenkinek hitelt, hanem csak annak, aki csődben van és mástól nem kap hitelt."

Ez nyilván nincs így.
A csődöt elkerülni akarjuk.
Ha a gazdaság bajban van, már akkor kell vagy lehet IMF hitelt kérni.
Gondolj bele, nem vagyunk csődben, de simán megegyezhetünk volna az IMF-fel.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.02.14. 18:04:27

"ilyenért egyetemen első évben meg lehet bukni". Hát ige, kérdés, vajh hogy szerzett a jobbkéz diplomát...

Netuddki. 2013.02.14. 18:15:43

@Stabilo: "Értem én, tehát Orbán maga az ördög, aki szánt szándékkal tolja az országot a szakadékba, hogy azt végre vagy a zsidók vagy az űrlények kezére játssza..."

Sajnos ez a hozzászólásod is azt mutatja, hogy lófaszt értesz te...

Nash vs. Keynes 2013.02.14. 18:18:53

Persze, mert az IMF 5 meg 10 évre hitelez annyiért. Már azon túl hogy akkor nincs bankadó, és az nem 1 stadionnyi.
(éppenséggel Bajnaiék és mitadisten úgy kaptak 3 évre, hogy az pont orbánéknak kell visszafizetni)..

zobod 2013.02.14. 18:22:56

Bőven megér évente egy stadiont, hogy nem az IMF és hazai szekértolói fémjelezte, a középosztályt ismét brutális progresszív kulcsokkal lerabló adópolitika jusson érvényre.

Ennél is fontosabb, hogy a kormány demonstrálta: van mozgástér az IMF nélkül is. Már nem vagyunk olyan helyzetben, mint Gyurcsányék 2008-ban.

Egyébként meg nevetséges dolog az IMF kondícióit a piacihoz mérni. Az IMF a bebukott gazdaságpolitikájú rezsimek utolsó mentsvára, amire 2008-ban szükség volt, most pedig szemmel láthatóan nincs.

csárli hárper 2013.02.14. 18:33:08

@Doctor Klauße: várd ki a végét, sokba, nagyon sokba fog kerülni nekünk ez a propaganda csökkentés...

magyar ember teli szájjal 2013.02.14. 18:45:08

@Stabilo: Még jó hogy minnket nem rontottak le.

- Rendi - 2013.02.14. 18:45:37

@Doctor Klauße: "Vagy zavar a bankadó? tán bankár kend?"

Mi köze a bankároknak a bankadóhoz?

szabadmagyarnép · http://www.facebook.com/szabadmagyarnep 2013.02.14. 18:46:46

@zobod:

Ennél is fontosabb, hogy a kormány demonstrálta: van mozgástér az IMF nélkül is.

Ja, a SZAKADÉKBA........... na viszlát demokrácia ! itt az "unortodoxia"

Melchi Zadok 2013.02.14. 18:56:04

@Doctor Klauße: nos, azzal nem igazán tudok mit kezdeni, ha valaki képes komolyan venni az egyébként első perctől hatalmasat bukott plakátkampány hazugságait.

ha ezen túljutsz, majd szólj, és akkor ismét felkapjuk a fonalat.
deal?

zobod 2013.02.14. 19:01:35

@szabadmagyarnép: az neked miért szakadék, hogy piaci szereplők dollármilliárdokért vásároltak magyar állampapírt? Az volt a szakadék, mikor 2008-ban futni kellett az IMF-hez, mert már csak ő maradt. Most van mozgástér, akkor nem volt.

Az IMF de facto csődgondnok, az SBA-ért cserében neki tetsző gazdaság-, adó-, és társadalompolitikát vár el. Egy több milliárd dolláros fizetésimérleg-többletű, a piacokon forrásokat bevonni képes ország vagyunk, nem a törülközőt bedobó csődtömeg, mint voltunk öt éve.

Melchi Zadok 2013.02.14. 19:01:46

@Stabilo: jesszusom....
ez a hozzászólásod gyakorlatilag felért egy beismerő vallomással.

Melchi Zadok 2013.02.14. 19:03:02

@zobod: áll gyorsan stabilo mellé, kellene egy jó csoportkép az echo tv idén érettségiző gazdasági szakembereiről.

Melchi Zadok 2013.02.14. 19:04:11

@zobod: tudod mit, ezt vezessük le. szerinted miért népszerű a magyar állampapír?

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.02.14. 19:13:34

@Zabaalint: "ha a kormány számára elérhető egy IMF által nyújtott hitelkeret, akkor az Államkincstár megteheti, hogy a piacon is jóval alacsonyabb kamattal bocsát ki kötvényt, mivel ha a piac nem ad ennyiért, akkor az IMF-es hitelkerethez nyúl, ezzel csökkentheti a hozamokat.":
pontosan igy van, es ezt a Fidesznel is tudjak, azert jelentgettek be allandoan hogy az IMFel targyalnak, mas neven penzugyi korokben allandoan a torok kartyat emlegettek

zobod 2013.02.14. 19:15:17

@melchi zadok: nem a szájkaratés bullshited érdekel, magyarázd azt el, miért lenne az jó a magyar választóknak, ha az IMF állítólag olcsóbb kölcsönéért cserében megint lehetne fizetni a progresszív adókulcsot banki különadó helyett, meg megint beindulna a hitelből élés és a középosztály pumpolása? Te tényleg annyira bukfenc vagy, hogy nem sikerült megértened hogyan jutottunk el 2008-ban a csőd peremére?

_most_ 2013.02.14. 19:16:27

@zobod: nem álltunk rosszabbul 5 éve, csak akkor nem lehetett a piacról hitelt felvenni, mert mindenki beparázott. Most rengeteg pénz van a világban, szinten ingyen lehetne hitelt kapni, kivéve Magyarországnak, azért ez elgondolkodtató.

_most_ 2013.02.14. 19:28:34

@zobod: a 2012-es gdp növekedési adat megmutatta milyen irányba viszik a fidesz unortodox intézkedései az országot.

decision_cube 2013.02.14. 19:38:31

@Stabilo: igen, butaság, de neked és minden magyarnak hó, mert a rohadék IMF el lett zavarva, vívjad te is a szabadságharcodat. És szugeráld, hogy jó neked, az IMF tehet mindenről, az IMF tehet mindenről, a kötvény nem hitel, ez az elrugaszkodás éve, az IMF tehet mindenről, ez az elrugaszkodás éve, jön a fellendülés, Magyarország mintaország, a nyugat halódik. Hajrá, hajrá elvtárs, nyomjad csak. Hogy fosnál tőle egy hónapig :D

zobod 2013.02.14. 19:39:05

@_most_: ja, mindenki beparázott hogy bedőlünk. Érdekes, Csehország, Lengyelország, Szlovákia állampapírpiaca likvid maradt, valahogy csak a miénk fagyott le 2008 októberére. Talán már nem emlékszel?

A GDP-nek meg egy fenntartható értékre kell beállni,a hitelezésből pörgő növekedés eröltetése nem vezet sehova. Ha nincsen vásárlóerő, és csak hitelből meg a középosztály kirablásának folytatásából lenne, akkor inkább ne legyen növekedés.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.02.14. 20:07:19

A pofátlanság csúcsa, mikor egy MSZP seggnyalásban élen járó blogger, a hazánkat eladósító, gazdaságot az EU utolsójává degradáló szarházi MSZP-Gyurcsány-Bajnai mosdatásaként pár milliárdot felró a Fidesznek.

MIndenzt teszi úgy, hogy az MSZP legjobb kamata is jóval szarabb volt a mostani Fideszes kamatszinttől, a híres neves IMF kamattal együtt is.

_most_ 2013.02.14. 20:14:25

@zobod: hát ha szerinted ez a fidesz féle irány jó, akkor érnek majd még meglepetések, úgy érzem :D

dtk74 2013.02.14. 21:02:43

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !: Nem értem.... Ha most ilyen jó nekünk, akkor miért nincs munka, miért nem fizeti ki az állam az elvégzett munkáinkat (ez konkrétan nekem pár hónapok óta lejárt számlámról szól), miért van több adó, és miért megy csődbe körülöttem szinte minden vállalkozás, és menne -ha létezne ilyen fogalom- magáncsődbe sok család, na és miért nem az a fehér holló amelyik családban valaki külföldön dolgozik, miért az, ahol mindenki itthon van? Persze én vagyok a hülye, le kellene lőni, mert egyfelől minek nézelődök, másfelől miért a szememnek hiszek?
Lesz itt olyan gazdasági növekedés, hogy beledöglünk, attól tartok.

dtk74 2013.02.14. 21:05:09

Ismerősöm haverját rajtakapta a felesége, miközben konkrétan pakolt egy másik csajt. A fickó ránézett az ajtóban álló asszonyra, és teljes lelki nyugalommal csak annyit mondott:
- Nem történt semmi anyukám! Most nekem hiszel, vagy a szemednek?!

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.02.14. 21:16:58

@MikeBoy: 2008 óta tényleg van lehetőség _kivételes esetben_ elővigyázatossági hitelt kérni, de egy kezemen meg tudom számolni, hány ország kapott ilyet. A többi IMF-hitelt azok vették fel, akik csődben voltak, 2008-ban Magyarország is azért kért hitelt, mert a piacról már nem tudta volna a hiteleit megújítani.

2013.02.14. 21:20:58

@Távmunkás:

Ez esetben nem vagy tisztában a csőd fogalmával.
Nagyjából azon vitatkozunk, hogy kit lehet újraéleszteni, aki meghalt vagy aki él? :))
Még Görög ország sem csődölt be most, nemhogy mi 2008-ban.

ob,szerver 2013.02.14. 21:23:27

@Távmunkás:
Azért kért mert a kutya nem vett a szocik alatt a magyaroktól kötvényt brutál kamatra sem.

Az MSZP legjobb kamata is jóval szarabb volt a Fidesz mostani kamatától.
Az IMF kamatot is beleértve.

Squid 2013.02.14. 21:42:55

No akkor öntsünk némi tiszta vizet a pohárba mert van itt némi elmebaj..

Ha a Fidesznek ez lett volna az első államkötvény kiadása akkor érteném a felháborodást de ez már a kismilliomodik.. És egyik sem volt sokkal jobb hogy finoman fogalmazzak!!

Hölgyek és Urak ime az AKK weboldala az összes információval:

akk.hu/object.38523d7f-9e9d-46e4-aebb-5426d0a2e2fd.ivy

Hogyaszondja adjukössze!!

akk.hu/object.38C6DCF5-C48E-46A6-BF3C-7BAE76925CA0.ivy

Ez egyszer 3 MILLIÁRD USD 6,37% kamatra és 700m USD 7,62% kamatra!

akk.hu/object.0E54407E-1C28-47C1-932D-D850DD3BD575.ivy

Ez még ráemelés még 500m USD-vel szintén 7,62%kamatra!

akk.hu/object.1CF552FF-7E34-485B-AAA8-9988FA1D6873.ivy

1 Milliárd Eur 6% kamatra

akk.hu/object.CD1096F0-DE00-48C7-9244-D884E175F2A5.ivy

1,25Milliárd USD 4,12% kamatra

és

2Milliárd 5,37% Kamatra

A hab a tortán, hogy az ezekre felvett pénzekre CDS felárat kell fizetni éves szinten ami módosítja a kamatot:

Természetesen ebben nincsen részletezve a forintalapú és a belső piacra lakossági befektetőknek szánt papírok összege 7-8-9 és 10% körüli kamatszinteken amit szintén ki kell fizetni!!

Ebből is látszik, hogy a Fidesz soha a büdös életben SEMMIFÉLE HÁBORÚT NEM FOLYTATOTT AZ ÁLLAMADÓSSÁG ELLEN, hanem pont ellenkezőleg az "IMFnemdiktál" jegyében magasan az IMF kamatköltség felett adósította tovább az országot ugyanúgy mint a szocik.

Azzal a különbségggel, hogy akkor még működött a gazdaságunk, voltak befektetések és 3300Milliárd MNYP vagyona is volt az embereknek!

Csak hogy jobban árnyaljam a képet a Fidesz a MNYP rendszer lerombolásával nem csak a vagyont rabolta el, hanem lemészárolva a legnagyobb BELSŐ állampapír vásárlót és külső finanszírozók (értsd spekulánsok mivel triplabóvlik vagyunk) kényére bízta az országot eszméletlen kamatfelárakkal.

Ezért felelniük kell lehetőleg a jog asztalánál!

Squid 2013.02.14. 21:52:53

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !: Mit gondolsz a béna gyökér szocik kormányzása idején, a fideszes önkormányzatok óriási adóssághalmozásáról valutában miközben írod ezeket az okosságaidat?

Squid 2013.02.14. 22:00:05

Oh és nemutolsósorban:

"Matolcsy György (2009. április 18.): Lesz még Magyarországon 7 százalékos növekedés!

Matolcsy György (2009. november 18.): Cutting bureaucracy by 25 percent could generate 7 percent GDP growth.

Matolcsy György (2010. június 17.): Magyarország 2013-tól a térség leggyorsabban fejlődő gazdasága lehet.

Matolcsy György (2010. szeptember 17.): 2013-ra, 2014-re elérhető a 7 százalékos gazdasági növekedés.

Matolcsy György (2011. március 1.): A Széll Kálmán Tervvel és az Új Széchenyi Tervvel megalapozható egy 4-6 százalék közötti gazdasági növekedés.

Matolcsy György (2011. április 13.): Magyarország két gazdasági növekedési pályával számol a konvergenciatervben. Van egy nagyon óvatos, nagyon konzervatív, ami azzal számol, hogy sok a bizonytalanság az eurózónában és a világban. Ez 3-4 százalékos növekedési sávot vázol fel.

Matolcsy György (2011. szeptember 16.): 1,5 százalékos növekedés várható 2012-ben, nem lesz recesszió.

Matolcsy György (2012. június 22.): Magyarország ebben az évben stagnál.

Matolcsy György (2012. október 31.): 2013-tól növekedési trendfordulót várunk.

Matolcsy György (2013. január 28.): Azt szeretnénk, ha 2025-ig megkétszerezhetnénk Magyarország bruttó hazai termékét.

Matolcsy György (2013. február 7.): Az aszály, az elmaradt uniós beruházások, a fogyasztáscsökkenés és a bankok forráskivonása miatt 1,5 százalék körüli gazdasági visszaesést hozott az elmúlt év."

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.02.14. 22:02:19

@Stabilo: :(
hibáztál
libbantaknak próbálsz érvelni

itt mindenki tuggya, hogy orbán maga az ördög, de majd 2014-ben eljő dopeman a messiás, és a szakértő bajnai minimálbércsökkentő, és imf hitelfelvevő programjával majd elvezet minket a kánaánba

hiszen ezek itt felsőbbrendű, értelmiségi liberális demokraták... akik már tudnak olvasni...

halleluja testvérek! az értelem nevében! hajrá szdsz!

Melchi Zadok 2013.02.14. 22:21:11

@zobod: próbálj meg kérdésre válaszolni, aztán meglátjuk lekerül-e a bohócsapka a fejedről.
másfelől nem annyira bonyolult ez, talán te is megérted, ha az állam többet költ, mint amennyi bevétele van, akkor az előbb utóbb problémákat okoz.
most az állam sokszorosan többet költ, (államosítás, a központosítás, közbeszerzés teljes lenyúlása a járásrendszer bevezetése, ésatöbbi ésatöbbi) mint amennyi bevétele van, hiszen a személyi jövedelemadó csökkentése (melytől azt várták, hogy felpörgeti a gazdaságot) óriási buktának bizonyult.
mély recesszióban vagyunk, miközben még a régió gyengéjének tartott Románia is tudott valahogy egy pozitív nullát produkálni.
már önmagában közgazdasági nonszenz volt matolcsy azon víziója, hogy egy tízmilliós országban a fogyasztás felpörgetésével indítja be a gazdasági növekedést.
de erre is sikerült rátenni egy lapáttal, (már ami az ostobaságot illeti) azzal az adórendszerrel, ami pont a kis jövedelműek nadrágszíján húzott egy lyukat, akik egyébként tényleg többet fogyasztottak volna. ehelyett azoknak kedvezett, akik már eleve magasabb jövedelműek voltak és inkább megtakarítottak, vagy külföldön költöttek többet.
ennek az esztelen, átgondolatlan és ismételten: végtelenül dilettáns gazdaságpolitikának az lett a következménye, hogy le kellett nyúlni a magánnyugdíj megtakarításokat, ami pár éven belül katasztrofális és fenntarthatatlan nyugdíjhelyzetet teremt Magyarországon.

az már csak bájos mellékszál, hogy erre nem változtatnak irányon, nem korrigálnak, mert ugye az a vereség beismerése lenne, hanem bérkommandóval fenyegetik a munkáltatókat, ha nem ők fizetik meg az árát ennek az elbaltázott rendszernek.

tetézik a hibát, hogy a kirótt eleinte ideiglenes, majd aztán végleg meghagyott válságadók, irreális bankadók bénítják a gazdaságot, senkinek esze ágában sincs itt komolyabb beruházásokat eszközölni, a bankok sokkal kedvezőtlenebb feltételek mellett adnak csak hitelt, hitel nélkül lebénult a kkv szektor, leállt a gazdaság.
a kormány ehelyett a reális piaci kamat többszöröséért bocsát ki államkötvényeket, hiszen a bevételi oldalt valahogy csak növelni kellene, persze a szabadságharc pénzbe kerül, kurva sok pénzbe.
az IMF hitel önmagában nem jelent semmilyen megoldást, addig, amíg a magyar gazdaságpolitika továbbra is ezen a szakmailag értelmezhetetlen, ostoba irányba tart.
mindenesetre olcsóbb, mint a kötvénykibocsátás, de amíg a fenti értelmezhetetlen matolcsizmussal nem szakítunk addig itt nem lesz semmi csak lassú agónia.

de persze biztosan én vagyok a hülye, mert akik tanítottak és a könyvek, amelyekből tanultam mind mind ürgebőrbe varrva juttatták el hozzám az IMF békaemberei.

és persze, a feritéles, pirospöttyös-magyarseggről hablatyoló, egy számot el nem találó, másfél hónapnál tartósabb költségvetést összehozni képtelen, tiszta tekintetű (kép lásd fent) szakember tudja a tutit, mindenki más jancsibaba.

Melchi Zadok 2013.02.14. 22:22:24

@wmiki: na, itt van tapolca hülyéje, most már nyugodtan beszélhetünk a hüvelygombáról...

Sieg 2013.02.14. 22:23:03

"lejárat előtt törlesztettük az IMF-hitelt, ami egyébként rendben is van"

Miért is van rendben egy alacsony kamatozású hitel idő előtti visszafizetése? Ami helyett azonnal drágábbat kell felvenni a piacról.
Az egy előnye, hogy a pénzügyekhez semmit sem értő szurkolótábor körbe tudta rajongani, mint ahogy a mostani hűdesikeres kötvénykibocsátást. Ja, hogy a nettó eredménye 2-3 százalékponttal magasabb hitelállomány, az kit érdekel.

irógép 2013.02.14. 22:31:13

Szánalmas cikk! Ugye nem tetszik csodálkozni, hogy az ellenzéket értelmes ember nem veszi komolyan!!
Nem azzal van a baj, hogy valaki bírálja a kormányt, mert van miért bőven, hanem ha bután elvtelenül és netto hazugsággal bírálja!!
Máskor állandóan a külföldi sajtóra hivatkoznak az ellenzéki propagandisták, hát most ezt ott is sikernek könyvelték el.
Amit , ha más nem a forint árfolyamában kézzel foghatóan lehetett látni.
Szóval, az ellenzéki propagandisták sokkal hitelesebbek lennének, ha nem kötnének bele mindenbe, olyanba is ami kivételesen nem rossz. Mert így nem csinálnának magukból hülyét, és nem veszne el a maradék hitelük is!

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.02.14. 22:31:42

@melchi zadok: :x
remekül érvelsz testvér... logikusan... személyeskedéstől mentesen

tudom-tudom... az is valami, hogy ti meg bírtatok tanulni írni-olvasni

Sieg 2013.02.14. 22:32:01

@Stabilo: "Banki különadó 2012: kb. 200 milliárd forint! + energiaszektor különadó + telekomunikációs adó... Mennyi lehet, évi 3-400 milliárd forint? Az IMF hitel alapja ezek törlése... Érthető?

A logika problémája, hogy ezeket "ingyen", következmények nélküli bevételnek tekinted, ami jön a égből. Rossz hírem van: nem azok, sőt szinte biztos, hogy többe kerül közép- és hosszútávon, mint amit beszednek. Befektetési- és üzleti környezet rombolása, hitelpiac hazavágása, jogbiztonság megingatása. Nincs ingyen. Nagyon nincs.
2012: 2,5-3 százalékponttal alacsonyabb GDP változás, mint a régiós átlag = 800-900 milliárd forint. Érthető?

A Fidesz mást sem csinál, mint a jelenlegi tartalékokat feléli és mindent aprópénzre vált, amit majd később kell megfizetni. De hát az őket nem érdekli, amíg a rajongótábor kellően hülye vagy elvakult, hogy ezt ne vegye észre.

Sieg 2013.02.14. 22:34:16

@wmiki: hehe, hajrá-hajrá, szép dolog személyeskedéssel vádolni a másikat, amikor te mást sem csinálsz, csak érvek nélkül csípőből fikázol.

De meg ne sértődj, te vagy a kedvenc ezoterikus Fidesz-rajongóm, mindig jókat mulatok.

Melchi Zadok 2013.02.14. 23:13:01

@irógép: engedd meg, hogy érdemben válaszoljak:

ügyülübügyülü.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.02.15. 00:04:22

@Sieg: ugy tortent, hogy a foellenseg az a szocik voltak mert eladositottak az orszagot, vagy az allamadossag volt a foellenseg, meg nem is tudom :)))
nosza odaalltak a kormany moge, eltapsoltak 3000 Mrd -ot, megszoritgattak, oszt megis nott az allamadossag, es hogy meg jobban osztogathassanak,, ezert beintettek az IMF hitelnek

valami ott a fejekben a fidesznel nagyon elromlott...

2013.02.15. 00:46:05

A wmiki nevű lénnyel kapcsolatban ajánlom ezt a blogot:

wmiki.blog.hu/

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.02.15. 09:17:48

@MikeBoy: Görögország becsődölt, nem tudta fizetni az adósságát, ez tény, kár vitatkozni rajta.
Mi 2008-ban az IMF-hitel nélkül becsődöltünk volna, mert nem volt pénz a következő hetekben esedékes hiteltörlesztésekre és a piacról nem finanszírozta senki sem Gyurcsányékat.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.02.15. 09:22:25

@ob,szerver: Igen, a szociknak senki se adott kölcsönt, de ez érthető, én se adtam volna nekik :)

Az IMF-hitelnél pedig olvass utána, változó kamatozású, jelenleg a szocik által felvett hitelre kisebb kamatot kell fizetni, mint a szerdán felvett 700 milliárd forintnyi dollárhitelre. Az IMF-hitelnek nem véletlenül kisebb mindig a kamata, mint a piaci kamat...

Röszke 2013.02.22. 14:16:54

@magyar ember teli szájjal:
Arról nem is beszélve, hogy az IMF-hitellel meg egy országot buktunk.


süti beállítások módosítása