Olvastam a hírszerző.hu-n egy érdekes írást a pártok plakátjairól. Íme egy kis általános vélemény és a Fideszről szóló rész:
Csereszabatos szlogenek? (kép: mkkp.hu:-)
Sematikus figurák, rossz fotók, egyszerű üzenetek, kevés ötlet, még kevesebb európaiság - szakértők kritizálták az idei EP-kampány plakátjait, kizárólag vizuális szempontból. Úgy tűnik, a kampány sokkal inkább fókuszál a 2010-es választásokra, mint az emberek számára távolinak tűnő Brüsszelre és az EP-be való bekerülésre.
"A politikai hirdetés nem egy kifejezetten izgalmas műfaj, eléggé kötött formailag, a végletekig leegyszerűsített üzenetek jellemzik, ennek megfelelően legtöbbször nem is merészebb egy mosóporreklámnál" - így jellemezte a politikai plakátokat általában a Hírszerzőnek egy nemzetközi reklámügynökség art directora, aki megrendelői miatt neve elhallgatását kérte.
A szakember szerint pont ez az egyszerűség jellemzi a Fidesz kampányát is. "Elég! Szavazz!" - a párt egyszerűen mozgósít, nem lehet félreérteni az üzeneteit. Ezzel van összhangban kampányuk képi világa és tipográfiája is: profi munka, de hazai viszonylatban is sematikus, nemzetközi példákkal összevetve pedig kissé poros. Az erős szavak visszafogott tipográfiával párosulnak - véli a reklámszakember.
Bugyuta képek, bágyadtan mosolygó polgárok
A fotók, bár technikailag a legkimagaslóbbak a mezőnyben, a tipográfiához hasonlóan jellegtelenek: bágyadtan mosolygó átlagpolgárok felkiáltójelek és transzparensek között - az egyik legjobb magyar fotóst bízták meg, mégis se hús, se hal lett az eredmény - mondta lapunknak az art director. A plakátokon szereplő emberek csoportja túl tág, nincsenek benne valósághű, felismerhető típusok; kifejezetten az átlagosat akarják megmutatni, így viszont elszürkülnek.
A Hírszerző egy fotóesztétát is megkérdezett az EP-kampány vizuális világával kapcsolatban. A szintén neve elhallgatását kérő szakember ugyancsak nem volt jó véleménnyel a Fidesz által használt fotókról, szerinte a képek egyenesen bugyuták. Egyértelműek, didaktikusak, nem vetnek fel kérdéseket: nem hatnak többnek, mint egy reklámfotó, vagy egy képes magazin illusztrációja.
Az esztéta szerint a Fidesz az érzékekre és az érzelmekre akar hatni.
A plakátok előterében egy klasszikus magyar család képét látjuk (apa, anya, gyerek), ezzel az ábrázolással azonban a párt kirekeszt mindenkit, aki nem fehér bőrű, vagy nem egy gyereke van - veti fel az esztéta. Szerinte a plakátok nem olyan sematikusak, mint ahogy a reklámszakember megállapította: "meghökkentő, hogy az üzenet mennyire nincs összhangban a mosolygós, kedves arcú emberekkel, akikről a jólét és az elégedettség sugárzik".
"A Fidesz idén azért választhatta ezt az utat, mert három évvel ezelőtt a dühödt arcú emberek bedobásával nem azt érték el, amit szerettek volna. Akkor senki nem kívánt magára ismerni a megkeseredett, rosszkedvű és dühös arcokban" - véli az esztéta.
A kampány sematikusságát megerősítendő azzal ő is egyetért, hogy a Fidesznek a plakátok alapján nem volt célja, hogy a "táboron kívüliekhez" is szóljon, inkább a már amúgy is meggyőzötteket szólította meg. A sematikus ábrázolás abban is megnyilvánul - s ez nem csak a Fidesz kampányára igaz -, hogy pártszimpátiától függetlenül a plakátokon megjelenített csoporttal bárki azonosulhat, annyira jellegtelen masszát képeznek. Az art director szerint a plakát épp ezért nem hiteles, hiszen nem társítható egy adott párt értékeihez.
Teljes cikk, ha érdekli a többi pártról való vélemény: http://www.hirszerzo.hu/cikkprint.109894
Utolsó kommentek